Het jaar 2018 ligt alweer even achter ons en dit geeft ons een mooi moment om eens terug te kijken op de spellen die in 2018 verschenen. Het was weer een overweldigende hoeveelheid aan verrassende en interessante spellen, een hoeveelheid die ons ieder jaar weer verbaast. Het spreekt voor zich dat we natuurlijk lang niet alles hebben kunnen spelen, maar van de titels die onze tafel hebben bereikt, is dit volgens Het Ludieke Gezelschap de top 10 van 2018.
1. ROOT
/pic4254509.jpg)
Voor de meeste spellen is het belangrijk dat iedere speler zich aan dezelfde spelregels houdt tijdens het spelen. Er zijn echter spellen die zich hier juist bewust niet aan willen houden en elke speler een eigen set regels geeft. Root is precies zo’n spel. Iedereen speelt zijn of haar eigen fractie, die allemaal op een unieke manier kunnen winnen. Naast regels die voor iedereen gelden (zoals bewegen), kunnen de Marquis bijvoorbeeld voornamelijk winnen door zoveel mogelijk gebouwen te bouwen en de Vagabond moet zo optimaal profiteren van het conflict tussen de andere fracties. Het speelt zich allemaal af in een groot bos, waar zich gedurende het spel een grote machtsstrijd plaatsvindt. Doordat elke fractie zo uniek is, is het tijdens een eerste keer spelen misschien moeilijk te zien wat er nou precies allemaal gebeurt. Tegelijk maakt dat het spel ook ontzettend boeiend, omdat je een volgende keer het spel van een compleet andere kant kan bekijken door een andere fractie te spelen. Voeg hierbij toe dat er ondertussen ook een uitbreiding is uitgekomen, waardoor het aantal speelbare fracties van vier naar zeven verhoogd wordt en je hebt een spel waar je de komende tijd niet op uitgekeken raakt. Een spel wat de nummer 1 positie dubbel en dwars heeft verdiend!
2. Chronicles of Crime
/pic4364609.png)
Deductiespellen waarin het oplossen van een misdrijf centraal staat, bestaan in de spellenwereld al een tijdje. Een van de bekendste is wellicht Sherlock Holmes: Consulting Detective, een spel wat binnen het Ludieke Gezelschap erg gewaardeerd wordt. Chronicles of Crime doet een poging hier een nieuwe draai aan te geven, een poging die wat ons betreft uitermate geslaagd is. Het spel is een voorbeeld hoe moderne techniek en bordspellen samen kunnen komen. Het bestaat bestaat uit een aantal stapels kaarten en een bijbehorende app. Met deze app (waarbij we willen aanmerken dat deze onmisbaar is om te spelen) kun je kiezen welke van de vijf ‘cases’ je wilt oplossen. Elke case begint met een introductie, waarna je vervolgens als een echte rechercheur aan de slag moet. Door verschillende locaties te onderzoeken (letterlijk, door jouw tablet of smartphone te gebruiken) ontdek je voorwerpen en informatie die jou kunnen helpen bij het ontrafelen wat er precies is gebeurt. We willen natuurlijk niet teveel verklappen, maar de cases kunnen soms een onverwachte wending nemen. Een vermakelijk coöperatief spel waar je erg veel plezier aan kunt beleven!
3. Underwater Cities
/pic4259360.jpg)
Vladimir Suchy is een ontwerper die tot voor kort vooral bekend stond van spellen als Last Will, the Prodigals Club en Pulsar 2849. Gedurende Spiel 2018 presenteerde hij zijn nieuwste spel Underwater Cities onder zijn eigen label, Delicious Games. En wat voor een spel! Underwater Cities zet jou aan het hoofd van een bedrijf die het wonen onder water mogelijk moet maken. Door grondstoffen te verzamelen kan je koepels, gebouwen en tunnels bouwen om zo jouw onderwaterstad te ontwikkelen. Dit gebeurt met een ingenieus kaartsysteem, waarbij je voortdurend moet kiezen tussen het nemen van de actie op de kaart, de actie op het bord of het liefst natuurlijk allebei. Het spel speelt lekker vlot weg en de vele kaarten zorgen ervoor dat je als speler ontzettend veel opties hebt om jouw stad het te ontwikkelen. Aan jou de taak om uit te zoeken hoe je dat het beste kan doen.
4 Keyforge
/pic4298867.jpg)
Verzamelkaartspellen zijn een populaire vorm van spellen, waarbij het vaak draait om zowel het verzamelen van de vele verschillende kaarten, als om het zelf bouwen van jouw eigen decks. Helaas wordt niet iedereen heel enthousiast van het zelf in elkaar zetten van een speelbaar deck, maar zouden liever meteen over willen gaan op het spel spelen. Voor die mensen is Keyforge waarschijnlijk het grootste geschenk van 2018: Een spel waarbij je het gevoel hebt van een verzamelkaartspel, maar zonder de uren en uren die je moet besteden aan voorbereiden en maken van decks. Elk pakje Keyforge is een compleet en bovendien uniek deck. Alleen dat deck heeft die specifieke samenstelling van kaarten en kan alleen in die samenstelling gespeeld worden. Richard Garfield (jazeker, dezelfde bedenker als Roborally) is de man achter Keyforge en heeft er enkele jaren van zijn tijd ingestoken. Het resultaat mag er dan ook zijn. Mocht het overigens blijken dat bepaalde decks superieur zijn ten opzicht van andere decks (iets wat niet onmogelijk is, gezien het unieke karakter van het spel), dan is ook daar aan gedacht. Het is namelijk mogelijk een bepaalde handicap in te stellen, waardoor je gedurende enkele beurten (afhankelijk van de kracht van het deck) een nadeel hebt ten opzichte van de tegenstander. En mocht je na een tijdje spelen toe zijn aan iets nieuws: nieuwe decks zijn voor een schappelijk prijs in de winkel beschikbaar.
5. Carpe Diem
/pic4308140.jpg)
In Carpe Diem, ontworpen door Stefan Feld en uitgegeven door Alea Games, kruipen we in de huid van rijke Romeinen. Iedereen bouwt aan zijn of haar eigen district en probeert deze zo lucratief mogelijk te maken, terwijl we ondertussen de dag door komen door druiven te plukken, vissen te vangen en kippen te houden. Aangezien jouw bedienden ergens moeten wonen, zal je daar speciale huizen voor moeten bouwen. Ook niet onbelangrijk, een grote en imposante villa geeft je natuurlijk veel aanzien. Aan het einde van het spel is de speler met de meeste punten de winnaar. Na een jaar van relatieve stilte van dhr Feld, is hij dus terug met Carpe Diem. Een bedrieglijk eenvoudig spel met een hoog puzzelgehalte, waar je hersenen flink van zullen kraken. Elke zet levert wel punten op, maar welke combinatie zorgt er voor dat jij er met de winst vandoor gaat? Dat is de vraag waar het bij Carpe Diem om gaat. Hoewel, een mooie villa is natuurlijk ook niet verkeerd…
6. Thunderstone Quest
/pic3941484.jpg)
Mocht je denken “he, Thunderstone, dat klinkt bekend”, dan is dat heel goed mogelijk. Thunderstone bestaat namelijk al een tijdje en heeft sinds de verschijning de nodige uitbreidingen gekregen. Thunderstone Quest is het vertrouwde concept in een nieuw jasje, waarbij ze de beste elementen hebben bewaard en nieuwe elementen hebben toegevoegd en verbeterd. Door nieuwe manieren van spelen toe te voegen, zoals een serie van mini-avonturen, maar ook nieuwe gevaren in de ruïnes en grotten wordt de speler nog meer in het spel getrokken. De enorme doos werpt letterlijk z’n gewicht in de strijd om je heel wat avonden bezig te houden. Iets wat de makers van het spel. goed gelukt is
7. Everdell
/pic3918905.png)
Illustraties zijn een belangrijk visitekaartje voor een spel en Everdell stelt hierin niet teleur. Sterker nog, volgens ons is qua illustraties onze nummer 1 voor het afgelopen jaar. In Everdell wordt worker placement gecombineerd met het zo slim mogelijk combinaties maken met de gespeelde kaarten. Het spel doorloopt de verschillende seizoenen en wie er aan het einde van het jaar hebt best heeft gepresteerd is de winnaar van het spel. Een spel wat de moeite van het uitproberen waard is, al was het alleen al vanwege de prachtige tekeningen.
8. Welcome to …
/pic3761012.jpg)
Een nieuwe woonwijk, een nieuwe start. In Welcome to.. gaan we aan de slag om de buurt zo mooi en fraai mogelijk te maken. Veel groen maakt een wijk leefbaar, maar wat comfort zoals een zwembad is ook niet mis. Voor dit “roll and write” spel krijgt iedereen een vel voor zich van de buurt. Door schuttingen te zetten, zwembaden te bouwen en de huisnummers toe te kennen probeert iedereen zijn of haar wijk zo goed mogelijk te verfraaien. Iets wat dit spel bijzonder maakt is dat iedereen telkens dezelfde keuzes heeft om uit te kiezen. In theorie is het mogelijk dat spelers identieke keuzes maken en hun wijken 1-op-1 hetzelfde zijn. In de praktijk komt dit grappig genoeg niet voor. Er zijn spellen die deze mechaniek eerder hebben laten zien, maar Welcome to tilt dit wat ons betreft naar een hoger niveau en geeft het een goed uitgevoerd thematisch tintje aan.
9. Cryptid
/pic4037705.jpg)
Bigfoot, de yeti, het monster van Loch Ness. Hoewel ze nooit zijn aangetoond, hoop je als cryptozoöloog toch dat zulke dieren ergens bestaan. Je hebt per slot van rekening een sterke aanwijzing gekregen dat zo’n mysterieus dier zich hier in de buurt moet ophouden. Net als jouw medespelers overigens. Iedere speler krijgt in Cryptid een unieke aanwijzing die betrouwbaar is. Het probleem is echter dat je alle aanwijzingen nodig hebt om erachter te komen waar het dier zich bevindt op de kaart. Door plekken aan te wijzen en te vragen aan een medespeler of het dier zich daar bevindt, kan je de aanwijzingen van de anderen te weten komen. Blijf zelf natuurlijk ook opletten, want de tegenstander probeert op zijn beurt ook jouw aanwijzingen te achterhalen.Door het modulaire bord en de verschillende aanwijzingen heeft Cryptid een hoge herspeelbaarheid. Ook is er een gevorderden optie, waarbij het achterhalen van de aanwijzingen wat moeilijker gemaakt wordt. Een leuke bonus is dat er een online app beschikbaar is die het je gemakkelijk maakt met het verdelen van de aanwijzingen. Deze app is optioneel, zodat het spel ook te spelen is wanneer je even geen internet tot je beschikking hebt.
10. The Mind
/pic4023487.jpg)
The Mind: volgens sommigen iets wat niet eens een spel genoemd mag worden, volgens anderen de hit van het jaar. Wat in ieder geval zeker is, is dat The Mind veel stof heeft doen opwaaien. Het concept voor het spel is dan ook bijzonder te noemen. Elke speler krijgt enkele kaarten in handen. Deze kaarten hebben een nummer tussen 1 en 100 en zijn allemaal uniek. De bedoeling is om deze kaarten vervolgens, zonder te praten of te overleggen met de medespelers, op volgorde van laag naar hoog uit te spelen. Wanneer dit lukt, ga je als groep naar het volgende niveau. Als speler krijg je bij elk hoger niveau steeds meer kaarten. Het spel gaat net zo lang door totdat je als groep te veel fouten hebt gemaakt. The Mind was genomineerd voor de Duitse Spiel des Jahres prijs van 2018 en heeft ook veel aandacht gekregen van mensen die doorgaans niet zo in de spellen zitten. Wat ons betreft een mooi visitekaartje voor de hobby.
Dit was onze top 10 van het afgelopen jaar. Ben je het ermee eens of mis je juist een titel die er in had moeten staan? Laat het ons weten!